Abbekås

Karta over Abbekås
Karta Abbekås, Map Abbekas

I Abbekås är man Söder om Landsvägen, som det heter i Edward Persson-filmen från 1936. Området kring själva Abbekås har varit bebott i ca 3 000 år och man har gjort många fynd från bl. a stenåldern här, men det skulle dröja till 1500-talet innan en bofast befolkning slog sig ner här. I mitten av 1800-talet svepte en stor flodvåg med sig de hus som låg närmast stranden och man kan än idag se resterna av husgrunderna längs stranden.

Mot slutet av 1800-talet byggdes ett stort magasin i hamnen (finns kvar) för timmer, kol, ved och tjära och där fanns Sveriges förmodligen enda cikoriafabrik där man tillverkade surrogatkaffe.

Idag finns här 850 bofasta invånare.

Att göra i Abbekås:

• Strandpromenad

Går ni till höger kommer ni strax till hamnen via den lilla stigen. Hamnens restaurang och hotell Bongska huset serverar god mat eller möjlighet att bara ta ett glas på uteserveringen. Där finns också glasskiosken Abbekås Sommarcafé

Fortsätter ni förbi hamnen och vidare längs den lilla vägen kommer ni till Haken där det finns fåglar att skåda.

Går ni istället till vänster är det lite knöligare längs stenstranden, men det kan vara mödan värd: Många gånger har vi hittat bärnsten här! Här finns också en gammal försvarsbunker som barn tycker är spännande att klättra på. Fortsätter ni ca 1 km längs stranden och strandängarna kommer ni till Skivarpsåns mynning. Fiske är tillåtet med fiskekort. Populärt är också att kasta sten och bygga fördämningar.

• Fiska i havet är tillåtet. Ibland ser vi folk med gummibyxor stå och fiska havsöring, men den enda fisk vi fått upp är rötsimpa och den är både ful och giftig att äta.
  • Om man följer stigen bakom huset och svänger till höger passerar man en gammal vikingagrav. Där finns mycket fasan som kluckar och i träden sitter ofta skogsduvorna och hoar. Ibland hoppar det fram ett rådjur och där flyger många sorters fjärilar. Har man tur hittar man långa fasanfjädrar som man kan sätta i hatten som Robin Hood.
  • Tar man sig ut ur skogsgläntan, österut så kommer man ut på en liten väg. Den kan man följa norrut, längs en hästhage (och vår morfars gamla hus), vidare upp för en brant backe där man har en härlig utsikt över söderslätt.